Mój sposób nauczania

 

Język w dialogu

Dialogowość jest zarówno kluczowym mechanizmem komunikacji, jak i skuteczną metoda, która uczy mówić.

Według filozofa języka Michała Bachtina, dialogowość jest podstawową formą funkcjonowania języka, który żyje w sferze dialogowego obcowania. Dialogowość jest, ponadto, sposobem, w który uczymy się mówić we własnym języku i skuteczną metodą na poznawanie obcego. Głównym założeniem mojego nauczania jest komunikacja, mająca na celu nieustanne kształtowanie umiejętności porozumiewania się w języku obcym. Dlatego podczas zajęć zapewniam uczniom możliwość ciągłej konwersacji, a tym samym mimowolne przyswajanie gotowych struktur językowych. Zapamiętywanie całych zdań, a zarazem słownictwa i struktur gramatycznych w sposób kontekstualny pozwala na szybkie opanowanie praktycznego języka, a jednocześnie na przełamanie bariery językowej.

Swój własny model nauczania opracowałam bazując na wieloletnim doświadczeniu, polegającym na codziennym posługiwaniu się językiem obcym. Wszystkie wykorzystywane przeze mnie techniki są oparte na wnioskach z własnych obserwacji. Obserwacje te dotyczą  zarówno osobistych doświadczeń, wynikających z porozumiewania się w językach obcych (polskim i angielskim) w życiu codziennym, jak i wieloletniej praktyki w nauczaniu dzieci i dorosłych. To stałe obcowanie z językami, wypełniającymi całe moje życie, profesjonalne i prywatne, przekonało mnie do stosowania metod bezpośrednich. Źródłem moich inspiracji stały się powszechnie znana metoda Callana i jej udoskonalona wersja Avalon Direct English (ADE), opracowana przez Avalon School Of English w Londynie. Mój sposób nauczania, jest skuteczną modyfikacją, łączącą metodę bezpośrednią i tradycyjną. Pozwala na przyswajanie języka w sposób naturalny, zapewniający szybkie postępy w nauce. Wzbudza motywację uczniów i stanowi inspirację do mówienia w obcym języku. Zasada łączenia metody bezpośredniej z elementami metody tradycyjnej odgrywa w nauczaniu szczególnie ważną rolę. Pozwala na wykorzystywanie niezbędnych technik w sposób dostępny i ciekawy. Rozwija zasadnicze sprawności językowe, takie jak rozumienie ze słuchu, tematyczne mówienie dialogowe (na podstawie zestawów pytań, lub własnych skryptów). Umożliwia wprowadzenie struktur gramatycznych w sposób lakoniczny i czytelny, opracowany i sprawdzony we własnym zakresie.  Zapewnia to wypowiedziom moich uczniów płynność i poprawność, co wiąże się z uzyskaniem pewności siebie w posługiwaniu się językiem.

Tatiana Jankowska